زونا و درمان آن با فیزیوتراپی

درد دنده‌ های قفسه سینه و دلایل بروز آن
سپتامبر 14, 2018
زونا

زونا نوعی بیماری ویروسی است که اغلب به دنبال آلودگی قبلی به ویروس آبله مرغان رخ داده و اغلب در سنین بزرگسالی و حتی سالمندی دیده می شود.

ویروس واریسلا زوستر عامل بیماری زونا است و برای پیشگیری از این بیماری می توان از این واکسن استفاده کرد.

این بیماری که با لکه های پوستی مشخص می شود با درد سوزشی و تیز در ناحیه پشت و جلوی سینه نیز همراه است.

زونا ممکن است نواحی گردن، صورت، کمر، اندام‌ های فوقانی و تحتانی را نیز درگیر کرده و عوارضی را در آن مناطق ایجاد می کند.

در اغلب بیماران بدن درد چند روز پیش از ظاهر شدن لکه های پوستی رخ می دهد که در مراحل اولیه ممکن است با مشکلات دیگری مانند بیماری های قلبی و یا کمردرد اشتباه گرفته شود.

شدت علائم بیماری زونا در مبتلایانی که سن بالاتری دارند بیشتر بوده و در مبتلایان با سنین کم خفیف تر و در حد یک درد سوزشی و گزگز تظاهر پیدا می کند.

درمان زونا

تجویز دارو در مراحل اولیه بیماری می تواند عوارض و مشکلات ایجاد شده را تخفیف دهد.

پس از طی فاز حاد بیماری ممکن است بدن درد و دردهای تیز و سوزشی ناشی از زونا بطور کامل برطرف نشده و نیازمند دریافت درمان های بیشتری باشد.

رژیم غذایی بیماران مبتلا به زونا باید سرشار از مواد غذایی مفید همچون میوه و سبزیجات تازه بوده و مصرف غذاهای پرچرب و حاوی قند زیاد باید به حداقل برسد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین و موثرترین گزینه های درمانی در درمان این دردها که نورالژیا نام دارند می باشد.

تحریک الکتریکی از طریق پوست TENS یکی از بهرین روش های فیزیوتراپی در درمان این مشکلات است که در کلینیک فیزیوتراپی زعفرانیه در شمال تهران به مراجعه کنندگان گرامی ارائه می شود.

تمرین درمانی یکی از مهم ترین روش های فیزیوتراپی است که تکمیل کننده درمان فیزیوتراپی بیماری ها است.

تمرینات تقویتی که توسط فیزیوتراپیست تجویز می شود سبب بهبود گردش خون و افزایش توان عضلانی می شود.

تمرینات فیزیوتراپی میزان آمادگی جسمی بیمار را افزایش داده و به افزایش قدرت بدن در مبارزه با آسیب های ایجاد شده کمک می کند.

تمرینات ورزشی که توسط فیزیوتراپیست تجویز می شود نقش مهمی در افزایش ترشح هورمون های شادی بخش و ضددرد در بدن داشته و از این طریق به بهبود شرایط بیمار کمک می کند.

فیزیوتراپیست تمریناتی در سه گروه تمرینات هوازی، تقویتی و انعطاف‌پذیری برای بیمار تنظیم کرده و به وی آموزش می دهد.

این تمرینات به افزایش تحرک مفاصل و کاهش عوارض بیماری کمک زیادی می کند.

بیماران در کنار ورزش هایی که فیزیوتراپیست تجویز می کند می توانند با انجام ورزش های سبک مانند پیاده روی و شنا نیز به بهبود شرایط جسمانی خود کمک کنند.

فیزیوتراپیست از دیگر مدالیته های فیزیوتراپی مانند لیزر تراپی و روش های طب سوزنی برای بهبود بثورات پوستی ناشی از زونا استفاده می کند.

امواج فراصوت یا اولتراسوند نیز یکی دیگر از مدالیته های فیزیوتراپی است که توسط فیزیوتراپیست برای درمان دردهای مزمن ناشی از زونا مورد استفاده قرار می گیرد.