ام آر آی و نقش آن در تشخیص دیسک کمر

فیزیوتراپی و ترمیم بافت های آسیب دیده
دی ۲۷, ۱۳۹۷
ام آر آی

امروزه ابزارها و دستگاههای تشخیصی متعددی همچون ام آر آی در حوزه ارتوپدی و علوم اعصاب وجود دارد که به پزشکان کمک می کنند با دقت و اطمینان بیشتری به علت بیماری یا آسیب پی برده و درمان مناسب را انتخاب کنند.

کلیشه های رادیوگرافی برای بررسی استخوان ها و مفاصل، سی تی اسکن برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر از مقاطع مختلف استخوان و مفاصل و ام آر آی برای اطلاع از آسیب بافت های نرم مانند دیسک بین مهره ای، غضروفهای مفصلی، کپسولهای مفصلی، تاندونها و رباطها و نوار عصب و عضله برای بررسی اعصاب محیطی که از ناحیه نخاع خارج می شوند از پرکاربردترین ابزار تشخیصی موجود در حیطه بیماریهای عصبی، عضلانی و اسکلتی می باشند.

اما علیرغم وجود این امکانات وسیع همچنان مشکلاتی در تشخیص و درمان بیماران وجود دارد که بخشی از این مشکلات به دلیل پیدایش چنین امکاناتی است.

امروزه در کلینیک های فیزیوتراپی بارها با بیماران متعددی رو به رو می شویم که ام آر آی خود را در دست گرفته اند و به دیسک های بین مهره های چهارم و پنجم کمر خود اشاره می کنند و می پرسند که آیا با درمان فیزیوتراپی دیسک من بهبود می یابد یا خیر؟

اینکه بیمار با مطالعه گزارش این ارزیابی ها، با ساختارهای تشکیل دهنده بدن خود و عملکرد آنها آشنایی می یابند امر مثبتی است، اما اینکه مشکل خود را بر اساس آن گزارش تشخیص داده و درمان را هم از درمانگر بر اساس آن گزارش بخواهد، روشی غیر علمی است و در بسیاری موارد راه به ترکستان می رود.

همواره اولین و مهمترین راه تشخیص بیماری ها معاینه پزشک و درمانگر است و سایر ابزارهای تشخیصی همچون ام آر آی تنها در جهت تأیید و اطمینان از نتایج معاینات، ارزیابی ها و شرح حالی که از بیمار گرفته می شود، کاربرد دارد.

قابل توجه است که ۷۰ درصد افراد سالم اگر از ستون فقرات گردن یا کمر خود ام آر آی بگیرند، یک یا دو دیسک بیرون زده با درجات مختلف پیدا می کنند.

مهم این است که آیا یافته های موجود در عکس، ام آر آی و نوار عصب و عضله علت شکایت بیمار است یا نه؟

در مورد بیماری که با بیرون زدگی دیسک ۴ و ۵ کمر در گزارش ام آر آی به ما مراجعه می کند، بعد از ارزیابی حرکات در مهره های کمر و استخوان خاجی به یک چرخش در لگن یا استخوان خاجی پی می بریم و با یک مانور دستی (منوال تراپی) که ممکن است با صدایی قولنج مانند همراه باشد، این چرخش را اصلاح می کنیم.

درد بیمار بلافاصله قطع می شود و باز بیمار سؤال می کند که آیا دیسک من به جای خود برگشت؟ به او توضیح می دهیم، علیرغم اینکه عامل بسیاری از دردهای کمر بیرون زدگی دیسک و فشار بر روی ریشه های عصبی است، اما درد شما به علت آنچه که در ام آر آی دیده شد بروز نیافته و علت مکانیکی دیگری داشته است.

بعد از انجام مانور و اصلاح این اختلال مکانیکی، تمرینهایی برای حفظ و بهبود وضعیت اصلاح شده به بیمار آموزش داده می شود و از او می خواهیم که برای پیشگیری از تشدید وضعیت دیسک بین مهره ای از حمل اجسام سنگین اجتناب کرده، به مدت طولانی ننیشند و نایستد ، تمرینات تقویت عضلات کمربند لگنی را انجام دهد و همواره به خاطر داشته باشد که ستون فقراتش نقطه ضعف بدن اوست.

برای معاینه ستون فقرات خود و درمان فیزیوتراپی مشکلات ارتوپدی خود می توانید به کلینیک فیزیوتراپی زعفرانیه مراجعه بفرمایید.

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در شمال تهران – فیزیوتراپی در شمیران – فیزیوتراپی در مقدس اردبیلی – فیزیوتراپی در الهیه – فیزیوتراپی در نیاوران – بهترین فیزیوتراپی شمال تهران – فیزیوتراپی دیسک کمر